Chapter 2 - I am Zayn Malik

 
Jag vaknade upp på morgonen av att alarmet på min mobil ringde, jag sträckte mig efter den och tryckte på snooze knappen för att på nytt kunna somna om.

Dörren flög upp.

 ”Zayn! Nu släpar du dig själv upp ur sängen! Du ska inte komma försent på din första skoldag!” röt mamma utanför.

”Jaaa, bara fem minuter till” sa jag så tyst att hon omöjligt skulle kunna höra det. Fast det gjorde hon ändå.

 ”De fem minuterna kan du hinna göra så mycket annat på, seså upp med dig” sa hon och var framme vid min säng och drog i mitt täcke. Jag satte mig spikrakt upp vid den plötsliga känslan av kyla som spred sig över min kropp utan täcket. ”Du hade inte behövt göra det där” mumlade jag och gick mot badrummet.

”Både du och jag vet att du inte skulle vaknat upp ifall jag inte gjorde det” sa hon och gick iväg skrattandes.

 

Jag kom ner till köket och satte mig ner vid bordet och började äta på min frukost.

”Skynda på nu, du måste börja gå snart ifall du ska vara där i tid” stressade mamma på. Jag åt klart min mat och ställde mig upp, lade min tallrik i diskhon och gick mot henne för att ge henne en puss på kinden.

 ”Då är det väl dags för mig att gå, antar jag” sa jag och gick mot dörren

”Ha en bra dag gubben!” hörde jag mammas röst inifrån och med det så tog jag fram kartan jag fick av henne och började röra mig mot min nya skola.

 

Efter att ha haft det traditionella samtalet med rektorn och sluppit en varning för att inte ha haft på mig den löjliga ”skolhatten” så blev jag ivägskickad till mitt hem klassrum.

”s.45, s.46, s.47” mumlade jag medan jag gick förbi de olika klassrummen. Tillslut hittade jag rätt.  S.49 det var här jag skulle tillbringa de nästkommande två åren av min skolutbildning och tanken på att jag skulle fylla nitton vid det laget skrämde mig, men jag skakade snabbt av mig den känslan.

 Jag gav ifrån mig en suck och öppnade klassrumsdörren. Sekunden jag kom in vändes trettio ansikten åt mitt håll.

 ”Åh, jag ser att du gjort oss äran att komma Mr. Malik.” En kort man kom gåendes mot mig vid dörren. ”Jag är din nye lärare, Mr. Tranj” fortsatte han och sträckte fram handen och väntade på att jag skulle hälsa. Det gjorde jag.

”Zayn, Zayn Malik” sa jag tillbaka.

 ”Jamen låt oss gå och introducera dig för klassen!” sa han och började gå till sin ursprungliga plats. Jag gick efter honom och ställde mig där framför hela klassen bredvid Mr. Tranj. ”Hör upp nu klassen!” sa han och knäppte med fingrarna.” Detta är vår nye elev, Zayn, jag förväntar mig att ni alla tar ansvar över honom och inte låter honom ströva runt här på skolan som en ande, det är er uppgift att se till så att han kommer in i rutinerna här på skolan” sa han och tog god tid på sig att lägga sin blick på var och en av eleverna framför honom. Sedan så vände han sig till mig.

”Dåså, se till att hitta en plats så att vi kan påbörja den här lektionen.” Jag gick genast iväg och satte mig vid den närmaste bänken jag kunde hitta. Läraren körde igång och den första lektionen var till min fasa Latin. Var det bara jag eller var det språket inte utdött, vem lärde sig det längre? Jag gjorde mitt bästa för att hänga med, vilket med andra ord var att jag satt där och önskade att lektionen skulle ta slut.

 ”Du...” viskade någon bakom mig samtidigt som denne petade försiktigt på min rygg. Jag vände mig om och bakom mig satt en kille (no shit?) med brunt lockigt hår.

”Ja?” sa jag frågandes. Han sträckte fram sin hand och såg menande på mig. Jag tog hans hand och skaka den.

”Harry ” sa han med ett leende på läpparna. ”Alltid kul att få nya i klassen” och sedan så återgick han till att lyssna på lärarens föreläsning.

Lektionen var slut och nästan alla strömma ut, ovetandes om vad jag skulle göra så satt jag kvar på min plats och väntade på att nästa lektion skulle börja.

”Zayn var det va?” jag vände mig mot sidan och där stod killen som hade pratat med mig tidigare.

”Ja” sa jag kort.

”Är du alltid så kortfattad” skrattade han ” Vi har pratat vid två tillfällen nu, och det enda jag har hört dig säga är ja.” Han satte sig ner vid stolen bredvid min. ”Det är ju inte så att vi skulle kunna ha värsta konversationen mitt under lektionen, eller hur?” kontrade jag .

”Touche” sa han och nickade medan han fortsatte ”Klipsk, vart kommer du ifrån pojk” sa han med ett flin. Jag skrattade.

”Nyinflyttad från Bradford, min vän” svarade jag skojfriskt i samma stund som en annan kille kom in.

”Oh, Louis!” Harry ställde sig upp ”Det här är Zayn, han är den nya killen som Mr. Tranj har pratat om i veckor”.

”Pratat om i veckor?” skrattade jag.

 ”Ja, han har pratat om dig non-stop, vi har till och med fått säga till honom under lektionerna att sluta prata om dig” svarade Harry och stämde in i mitt skratt, Killen som tydligen hette Louis kom fram och vi hälsade. ”mhmm.. så Bradford alltså?” frågade han sedan. ”Vad fick er att flytta hit?”. Jag gav ifrån mig dagens andra suck.

”Du vet, mamma kände att hon ville börja om på nytt, och vad är inte bättre än att ta sitt pick och pack och lämna allt och alla bakom sig?” sa jag skämtandes. ”förresten när börjar nästa lektion, har vi inte suttit här i ett bra tag?” följde jag snabbt efter.

”Jo, men efter en så ansträngande lektion som Latin brukar vi alltid få såhär långa raster.” svarade Harry.

”Och förresten så skadar det aldrig med 20 minuters rast mellan lektionerna, eller hur?” flikade Louis in. Jag såg på honom med ögon stora som tefat.

”Tjugo minuters rast mellan varje lektion?!” utbrast jag ”betyder det typ inte att vi slutar jättesent?” Jag såg ut som att jag precis hade bevittnat ett mord.

 ”Låt inte så förfärad, att sluta kl. sex varje dag har ingen dött av” Louis viftade avfärdande med sin hand framför sig. Jag satt och tittade på dem ett tag innan jag ursäktade mig och sa att jag behövde gå på toa.

”Behöver du hjälp att hitta dit?” frågade båda i mun på varandra innan de brast ut i skratt över det faktum att de sagt det samtidigt.

”Nää.. jag hittar dit själv” ljög jag och gick iväg.

Efter en stunds letande hittade jag till slut toaletterna, och konstigt nog så låg elev toaletterna utanför skolan. Jag rörde mig i riktning mot toan och skulle precis öppna dörren när jag hörde någon ropa.

”Ey! Nya killen, hörru!” jag vände mig bakåt och såg hur två killar kom springandes emot mig, jag hade för mig att jag tidigare sett dem i klassrummet. ”Pratar ni med mig?” frågade jag när de ställt sig framför mig.

”Nä, Vi pratar med din mamma som står bakom dig.” sa den blonda av dem, han tittade på sin vän och sedan tillbaka på mig. ”Ja, vi pratar med dig.” sa han sedan med ett flin. ”Niall Horan.” han lade ena fingret på sin ”skolhatt” och nickade lätt med en allvarlig min innan han återigen satte tillbaka sitt flin på ansiktet. Hans vän gjorde detsamma.

”Liam Payne. Du har ingen hatt på dig ser jag” sa han och pekade mot mitt bara huvud.

”Nope, hade ingen aning om att skolan var så strikta med reglerna för uniformerna förens imorse.” skrattade jag.

”Ahaa....fick du smaka lite på rektor Dullaways vrede?” frågade Niall.

”Ja, jo jag antar att jag fick det, men jag kom undan och slapp en varning.” Jag avslutade meningen innan jag fortsatte med nästa ”Det har varit kul att råkas men jag behöver verkligen gå på toa.” sa jag och nickade mot toaletten bredvid mig.

”Jaja, gå du, vi väntar här och visar dig vägen tillbaka till klassrummet när du är klar.” sa Liam och gav mig en klapp på axeln.

Stunden senare när jag kom ut ur toaletten stod de en bit längre bort och höll på att prata med varandra. Jag närmade mig de men innan de hörde att jag kom hann jag uppfatta ett par meningar utav det dem sa.

Ja men du såg väl hur han nästan kastade sig över honom sekunden han satte sig?” sa Niall vasst. Han talade lågt.

 Mannen, du överanalyserar allt, men om du verkligen är så benägen att köra på det här så gör vi väl det.” avslutade Liam när han såg mig komma mot dem ”Där är du, började nästan tro att toan hade slukat dig.” denna gång talade han med mig.

 ”Vi borde börja röra på oss ifall vi vill komma i tid till lektionen.” sa Niall lite frånvarande innan han satte av framför oss. Vi hade nästan nått fram till klassrummet när han vände sig om.

”Du.....du är väl medveten om att din plats där, alltså längst fram är bland de värsta i klassrummet?” sa han och såg på mig.

”Ja, det är ganska uppenbart, men jag hade inte tid till att tänka, så jag satte mig på första bästa plats som jag såg.” svarade jag.

 ”Inte mycket till bästa” mumlade Liam bredvid mig.

 ”Du sätter dig med oss där bak” sa Niall som om det vore ett faktum, och med det så fortsatte vi gå ända tills vi nått fram till klassrummet.

 


Kapitel nr 2 gott folk!

Mycket dialoger.....men det för handlingen vidare :) 

UPDATE: BTW jag tror att nästa kapitel kommer upp imorgon, eller vad sägs? ;)
 

Kommentarer
Postat av: Moa

jätte bra!!!!

2013-06-27 @ 13:08:29
URL: http://moaandlisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0